Azul är ett abstrakt strategispel för 2 till 4 spelare designat av Michael Kiesling och publicerat av Plan B Games.
I spelet tävlar spelarna om att skapa det vackraste mönstret med portugisiska kakelplattor.
Spelplanen består av en mosaik med flera rader och varje rad representerar olika färger och mönster av kakelplattor. Spelarna tar tur att välja kakelplattor från en central bräda och placera dem på sin egen spelplan för att bygga mönster.
Spelet har flera strategiska aspekter inklusive att välja vilka kakelplattor man ska ta var man ska placera dem på spelplanen och hur man kan blockera motståndarna från att få de kakelplattor de behöver.
Poäng delas ut baserat på hur spelarna arrangerar sina kakelplattor på spelplanen, med bonuspoäng för att fylla specifika mönster och rader. Spelet är en kombination av planering, taktik och lycka och vinnaren är den spelare som lyckas skapa det mest harmoniska och välbalanserade mönstret när alla rader är fulla.
Azul är känt för sin vackra design och sitt engagerande spel och det har vunnit flera priser för sitt innovativa spelkoncept och sin eleganta presentation. Det är lätt att lära sig men har tillräckligt med djup för att hålla spelarna engagerade under många omgångar.